F. Studenti s chronickými somatickými onemocněními

F1. Charakteristika skupiny

Skupina studentů s chronickým somatickým onemocněním je poměrně malá, studenti jsou často zařazování (i) do jiných kategorií, tj. ne podle primární diagnózy, ale spíše podle projevů onemocnění.

  • pestrá skupina studentů s řadou často velmi odlišných diagnóz

  • somatická onemocnění jsou často kombinována s jinými obtížemi/postižením

  • řada projevů je společná i pro studenty s psychickými obtížemi (zejména reakce na zhoršení zdravotního stavu, častá neochota o svých obtížích mluvit atd.)

  • nejčastější diagnózy:

    • roztroušená skleróza

    • diabetes

    • onemocnění trávícího traktu

    • epilepsie

    • onkologická onemocnění (+ trvalé následky po onkologické léčbě)

    • trvalé následky po klíšťové encefalitidě, borelióze atd.

    • trvalé následky po úrazech, zejm. po úrazech hlavy

    • migrény

F2. Řízený rozhovor

Úvod

  • důležitý pro vytvoření důvěry a bezpečného prostředí

  • nechat studenta mluvit — proč přichází, co se stalo, že se na centrum obrátil atd.

  • u nově přijatých studentů — vysvětlení systému VŠ studia

1. subjektivní informace od uchazeče

  • jak se problém projevuje

  • jak onemocnění student sám prožívá, co vnímá jako nejproblematičtější

  • od kdy se jeho obtíže projevují, v jaké situaci nejčastěji

  • vliv medikace

  • potřebuje nějakou dietu

  • vyhlídky do budoucna, předpokládaný vývoj onemocnění

  • apod.

2. zkušenosti z předchozího studia (SŠ, VŠ)

  • projevoval se problém? jak?

  • využívané úpravy studia

  • absence

  • obvyklé způsoby práce s ohledem na tehdy poskytované služby

3. další informace související se způsobem práce

  • obtíže se soustředěním, s motivací ke studiu

  • optimální denní doba pro práci, pracovní tempo

  • jak se učí, jak se připravuje na výuku, adaptace na změny

  • absence

  • kolapsy (velké záchvaty, ale i menší výpadky) — jak často, průběh, co dělat

  • obtíže související s online výukou (epileptici, migrény)

  • psychické obtíže související s onemocněním?

    • při stabilizovaném stavu

    • při atace/zhoršení stavu

Ukázkový formulář

F3. Doporučená (servisní) opatření

Komunikace

  • nastavení pravidel pro komunikaci v případě zhoršení onemocnění

    • jestli sám osloví vyučující, nebo kontaktuje centrum, které to udělá za něj

    • kdo může místo něj komunikovat (blízká osoba, rodiče, partner) - zde žádoucí mít tento postup sepsaný a podepsaný studentem a pracovníkem centra

  • zdůraznění nutnosti komunikovat kdykoliv se něco děje

  • koho informovat cíleně? (podle charakteru předmětů, typu výuky)

  • informování spolužáků

    • podle zvyklostí VŠ

    • podle domluvy se studentem

Adaptace studia

  • možnost samostatných adaptací pro:

    • výuku

    • zkoušky

    • praxe/praktickou výuku

  • režijní a organizační opatření (studijní poradenství, studijní strategie, organizace času atd.)

  • nejčastější adaptace:

    • navýšení času

    • možnost přestávek ve výuce i u testů

    • tolerance vyšší absence — nastavit předem pravidla, nutná domluva s vyučujícím

    • individuální termíny zkoušek v případě zhoršení onemocnění ve zkouškovém období (nutné potvrzení lékařem)

    • pomoc při sestavování rozvrhu (přednostní registrace předmětů a přihlašování do seminárních skupin) jako nástroj pro rozložení studijní zátěže

    • doučování / konzultace navíc

    • při zhoršení zdravotního stavu — obsahový zápis, individuální konzultace (zatím není v ministerské metodice pro tuto skupinu přiřazeno)

  • další služby mimo přímé adaptace podmínek výuky a zkoušek:

    • studijní a psychologické poradenství

    • příprava krizového scénáře pro případ ataky

    • komunikace s vyučujícími místo studenta v případě ataky

    • nácvik studijních dovedností (organizace času, studijní strategie)

F4. Změny v přiznaných adaptacích s ohledem na změny ve výuce

Je nutné reagovat průběžně na změny v charakteru výuky, které nelze předpokládat v době vypracování FD, např. distanční výuka pro migreniky nebo epileptiky může být spouštěčem záchvatu — opatřením může být omezení délky času před monitorem, možnost vypnout kameru, aby student mohl být dále od monitoru atd.