3. Práce s doklady
Při započetí funkční diagnostiky si odborné pracoviště, které bude diagnostiku provádět, vyžádá dostupnou související dokumentaci (typy dokladů dále) jako vstupní zdroj informací pro základní orientaci, kterým směrem funkční diagnostiku především rozvíjet.
Pro samotnou funkční diagnostiku jsou tyto doklady většinou nedostatečné, nezastupitelnou roli hrají některé z nich pouze při evidenci studentů se specifickými potřebami pro účely centralizovaného financování, což ovšem není předmětem tohoto materiálu.
Typy možných dokladů
doklad o zdravotním postižení ve smyslu § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
doklad o invaliditě libovolného stupně ve smyslu § 39 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
průkaz osoby se zdravotním postižením libovolného stupně ve smyslu § 34 zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením (tedy např. průkazy TP, ZTP, ZTP/P)
lékařské zprávy
zprávy z logopedických a psychologických vyšetření či psychoterapeutických setkání
zprávy krajských koordinátorů pro žáky s poruchou autistického spektra
doklady vydané školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ) — pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálně pedagogická centra (SPC)
doporučení k přiznání uzpůsobení podmínek (PUP MZ) pro konání maturitní zkoušky
funkční diagnostika z jiné vysoké školy
Jaké informace obvykle obsahují
údaje o poklesu míry pracovní schopnosti, předpokládané limity při práci
lékařské diagnózy a základní charakteristiku a projevy onemocnění
standardizovaná hodnocení pracovního tempa (rychlosti čtení a psaní apod.)
anamnestické údaje a základní psychologický profil
návrhy uzpůsobení podmínek při studiu, příp. jen při konání maturitní zkoušky
Čeho si všímat především
kdy byla stanovena diagnóza, kdy se onemocnění objevilo (např. před nástupem na VŠ, v průběhu studia)
vývoj a průběh onemocnění a jeho prognóza (informace o hospitalizaci)
aktuální stav (zdravotní, psychický) — v jaké fázi nemoci se student nachází (akutní stav — remise, medikace)
jaká diagnostická baterie byla použita
hodnocení dosavadního průběhu studia (střední škola, předchozí studium na VŠ) včetně navrhované či realizované podpory
Komplikace při práci s doklady
neaktuálnost dokladů (starší než 2 roky), příp. jejich dodání se zpožděním
rozdílná informační hodnota dokladů různých institucí
absence relevantních údajů dokumentujících dopad zdravotního stavu na studium
nepoužitelnost navrhovaných uzpůsobení podmínek pro vysokoškolskou praxi
absence subjektivního pohledu daného studenta
Nedostatečnost vstupní dokumentace je třeba kompenzovat jinými zdroji informací: rozhovor se studentem, pozorování při práci, testování (viz další kapitoly).