A. Studenti se zrakovým postižením
A1. Charakteristika skupiny
Funkčně se skupina studentů se zrakovým postižením rozpadá na dvě samostatné podskupiny, které od sebe výrazně odlišuje různý způsob práce:
(a) studenti, kteří ještě aktivně využívají svůj zrak (uživatelé zraku) a
(b) studenti, kteří už jej využít nemohou a jsou odkázáni na práci s využitím jiných smyslů — hmat, sluch (zkráceně uživatelé hmatu).
Zatímco u druhé skupiny se jedná o velmi jednoznačně definovanou skupinu a i škála služeb, resp. jejich provedení je poměrně jasná a u funkční diagnostiky zjišťujeme především míru technických kompetencí (ovládání screenreaderů, práce s braillem apod.), u první (uživatelé zraku) záleží na míře zrakové ztráty, resp. míře zachované schopnosti se zrakem pracovat za určitých podmínek a funkční diagnostika slouží mj. k přesnému popsání podmínek, za nichž je student schopen zrak efektivně využívat (světelné podmínky, velikost a typ textu apod.).
A2. Řízený rozhovor
Následující soubor návodných otázek nechť je inspirací, o jaký typ informací se zajímat.
1. Podrobnější subjektivní informace od studenta o jeho potížích
jak se problém projevuje
od kdy
za jakých okolností
vyhlídky do budoucna, progrese onemocnění
2. Zkušenosti z minulých studií (SŠ, jiná VŠ)
projevoval se problém
kompenzace problému (ano > jak/ne > proč)
obvyklé pracovní metody s ohledem na tehdy poskytované služby
3. Osobní preference (kompetence) — Práce s texty a odbornou symbolikou (aktivní i pasivní)
formát elektronický (s textovou vrstvou/bez/speciální aplikace)
formát fyzický (zvětšený výtisk > jeho parametry/brailleský výtisk > znalost národních norem)
barevné podání + kontrast
psaní poznámek (rukou > čitelné/nečitelné, na počítači > jak/v jaké aplikaci, tempo > dostatečné/nedostatečné)
sledování tabule (ano/ne/s technickými pomůckami apod.)
4. Osobní preference (kompetence) — Práce s grafikou (aktivní/pasivní)
formát (upřednostňovaná technologie), příp. nástroje (fyzické i elektronické)
problémy při vnímání prostorových objektů v ploše (typicky práce s perspektivou)
problémy s vnímáním barev, příp. stupňů šedé
jinak viz bod 3
5. Osobní preference (kompetence) — práce s technologiemi a programy
operační systém, asistivní technologie (odečítač, syntezátor + mluvčí, softwarové a hardwarové lupy, brailleský displej, diktafon aj.), práce s klávesnicí (klávesové zkratky apod.)
práce s běžnými kancelářskými aplikacemi (MS, Word, WordPad, Excel apod.)
práce se studijními příručkami typu slovníků apod.
práce ve webovém prostředí
6. Osobní preference (kompetence) — práce s multimédii
schopnost sledovat např. obrazové materiály (videa)
7. Osobní preference (kompetence) — Orientace v prostoru
zvládá běžně sám fyzický pohyb i v neznámém prostředí (sám/pes/hůl)
potřebuje instruktora prostorové orientace na příležitostné zaškolení
potřebuje asistenta (trvale/příležitostně)
8. Osobní preference (kompetence) — Sebeobslužnost a fyzické aktivity
je třeba na nějaké činnosti asistence (např. práce s přístroji, v laboratořích, stravování…)
co sportovní aktivity
A3. Pozorování při práci
Pro skupinu uživatelů zraku
práce s fyzickým i elektronickým textovým vzorníkem > ověřit ideální parametry písma (typ, velikost, řádkování, řez, včetně indexů)
práce s barevnými vzorníky > ověřit barvocit
práce se 3D zobrazením > ověřit vnímání perspektivního zobrazení v ploše
práce s výpočetní technikou > ověřit základní uživatelské návyky při práci ve webovém prostředí (přizpůsobení zobrazení, písma, barevného schématu aj.) i s kancelářskými aplikacemi (základní editační funkce, práce se styly apod.), příp. s asistivními technologiemi (odečítač, digitální lupa apod.)
Pro skupinu uživatelů hmatu
práce s fyzickými hmatovými dokumenty (text v bodovém písmu, hmatová grafika) > ověřit znalost brailleské notace, příp. speciálních typů zápisů (matematika, hudební notace apod.)
práce s elektronickými dokumenty — hmatem, hlasem > ověřit základní uživatelské návyky při práci s odečítači obrazovky, hmatovým displejem v rámci editoru (práce se styly, nadpisy, tabulkami aj.)
práce s výpočetní technikou obecně > ověřit základní uživatelské návyky při práci ve webovém prostředí, práce se základními nástroji operačního systému (práce se složkami, aplikacemi), práce s poštovním klientem, příp. informačními systémy školy