Skupina studentů s chronickým somatickým onemocněním je poměrně malá, studenti jsou často zařazování (i) do jiných kategorií, tj. ne podle primární diagnózy, ale spíše podle projevů onemocnění.
pestrá skupina studentů s řadou často velmi odlišných diagnóz
somatická onemocnění jsou často kombinována s jinými obtížemi/postižením
řada projevů je společná i pro studenty s psychickými obtížemi (zejména reakce na zhoršení zdravotního stavu, častá neochota o svých obtížích mluvit atd.)
nejčastější diagnózy:
roztroušená skleróza
diabetes
onemocnění trávícího traktu
epilepsie
onkologická onemocnění (+ trvalé následky po onkologické léčbě)
trvalé následky po klíšťové encefalitidě, borelióze atd.
trvalé následky po úrazech, zejm. po úrazech hlavy
migrény
důležitý pro vytvoření důvěry a bezpečného prostředí
nechat studenta mluvit — proč přichází, co se stalo, že se na centrum obrátil atd.
u nově přijatých studentů — vysvětlení systému VŠ studia
jak se problém projevuje
jak onemocnění student sám prožívá, co vnímá jako nejproblematičtější
od kdy se jeho obtíže projevují, v jaké situaci nejčastěji
vliv medikace
potřebuje nějakou dietu
vyhlídky do budoucna, předpokládaný vývoj onemocnění
apod.
projevoval se problém? jak?
využívané úpravy studia
absence
obvyklé způsoby práce s ohledem na tehdy poskytované služby
obtíže se soustředěním, s motivací ke studiu
optimální denní doba pro práci, pracovní tempo
jak se učí, jak se připravuje na výuku, adaptace na změny
absence
kolapsy (velké záchvaty, ale i menší výpadky) — jak často, průběh, co dělat
obtíže související s online výukou (epileptici, migrény)
psychické obtíže související s onemocněním?
při stabilizovaném stavu
při atace/zhoršení stavu
nastavení pravidel pro komunikaci v případě zhoršení onemocnění
jestli sám osloví vyučující, nebo kontaktuje centrum, které to udělá za něj
kdo může místo něj komunikovat (blízká osoba, rodiče, partner) - zde žádoucí mít tento postup sepsaný a podepsaný studentem a pracovníkem centra
zdůraznění nutnosti komunikovat kdykoliv se něco děje
koho informovat cíleně? (podle charakteru předmětů, typu výuky)
informování spolužáků
podle zvyklostí VŠ
podle domluvy se studentem
možnost samostatných adaptací pro:
výuku
zkoušky
praxe/praktickou výuku
režijní a organizační opatření (studijní poradenství, studijní strategie, organizace času atd.)
nejčastější adaptace:
navýšení času
možnost přestávek ve výuce i u testů
tolerance vyšší absence — nastavit předem pravidla, nutná domluva s vyučujícím
individuální termíny zkoušek v případě zhoršení onemocnění ve zkouškovém období (nutné potvrzení lékařem)
pomoc při sestavování rozvrhu (přednostní registrace předmětů a přihlašování do seminárních skupin) jako nástroj pro rozložení studijní zátěže
doučování / konzultace navíc
při zhoršení zdravotního stavu — obsahový zápis, individuální konzultace (zatím není v ministerské metodice pro tuto skupinu přiřazeno)
další služby mimo přímé adaptace podmínek výuky a zkoušek:
studijní a psychologické poradenství
příprava krizového scénáře pro případ ataky
komunikace s vyučujícími místo studenta v případě ataky
nácvik studijních dovedností (organizace času, studijní strategie)
Je nutné reagovat průběžně na změny v charakteru výuky, které nelze předpokládat v době vypracování FD, např. distanční výuka pro migreniky nebo epileptiky může být spouštěčem záchvatu — opatřením může být omezení délky času před monitorem, možnost vypnout kameru, aby student mohl být dále od monitoru atd.