F. Studenti s chronickými somatickými onemocněními
F1. Charakteristika skupiny
Skupina studentů s chronickým somatickým onemocněním je poměrně malá, studenti jsou často zařazování (i) do jiných kategorií, tj. ne podle primární diagnózy, ale spíše podle projevů onemocnění.
pestrá skupina studentů s řadou často velmi odlišných diagnóz
somatická onemocnění jsou často kombinována s jinými obtížemi/postižením
řada projevů je společná i pro studenty s psychickými obtížemi (zejména reakce na zhoršení zdravotního stavu, častá neochota o svých obtížích mluvit atd.)
nejčastější diagnózy:
roztroušená skleróza
diabetes
onemocnění trávícího traktu
epilepsie
onkologická onemocnění (+ trvalé následky po onkologické léčbě)
trvalé následky po klíšťové encefalitidě, borelióze atd.
trvalé následky po úrazech, zejm. po úrazech hlavy
migrény
F2. Řízený rozhovor
Úvod
důležitý pro vytvoření důvěry a bezpečného prostředí
nechat studenta mluvit — proč přichází, co se stalo, že se na centrum obrátil atd.
u nově přijatých studentů — vysvětlení systému VŠ studia
1. subjektivní informace od uchazeče
jak se problém projevuje
jak onemocnění student sám prožívá, co vnímá jako nejproblematičtější
od kdy se jeho obtíže projevují, v jaké situaci nejčastěji
vliv medikace
potřebuje nějakou dietu
vyhlídky do budoucna, předpokládaný vývoj onemocnění
apod.
2. zkušenosti z předchozího studia (SŠ, VŠ)
projevoval se problém? jak?
využívané úpravy studia
absence
obvyklé způsoby práce s ohledem na tehdy poskytované služby
3. další informace související se způsobem práce
obtíže se soustředěním, s motivací ke studiu
optimální denní doba pro práci, pracovní tempo
jak se učí, jak se připravuje na výuku, adaptace na změny
absence
kolapsy (velké záchvaty, ale i menší výpadky) — jak často, průběh, co dělat
obtíže související s online výukou (epileptici, migrény)
psychické obtíže související s onemocněním?
při stabilizovaném stavu
při atace/zhoršení stavu
F3. Doporučená (servisní) opatření
Komunikace
nastavení pravidel pro komunikaci v případě zhoršení onemocnění
jestli sám osloví vyučující, nebo kontaktuje centrum, které to udělá za něj
kdo může místo něj komunikovat (blízká osoba, rodiče, partner) - zde žádoucí mít tento postup sepsaný a podepsaný studentem a pracovníkem centra
zdůraznění nutnosti komunikovat kdykoliv se něco děje
koho informovat cíleně? (podle charakteru předmětů, typu výuky)
informování spolužáků
podle zvyklostí VŠ
podle domluvy se studentem
Adaptace studia
možnost samostatných adaptací pro:
výuku
zkoušky
praxe/praktickou výuku
režijní a organizační opatření (studijní poradenství, studijní strategie, organizace času atd.)
nejčastější adaptace:
navýšení času
možnost přestávek ve výuce i u testů
tolerance vyšší absence — nastavit předem pravidla, nutná domluva s vyučujícím
individuální termíny zkoušek v případě zhoršení onemocnění ve zkouškovém období (nutné potvrzení lékařem)
pomoc při sestavování rozvrhu (přednostní registrace předmětů a přihlašování do seminárních skupin) jako nástroj pro rozložení studijní zátěže
doučování / konzultace navíc
při zhoršení zdravotního stavu — obsahový zápis, individuální konzultace (zatím není v ministerské metodice pro tuto skupinu přiřazeno)
další služby mimo přímé adaptace podmínek výuky a zkoušek:
studijní a psychologické poradenství
příprava krizového scénáře pro případ ataky
komunikace s vyučujícími místo studenta v případě ataky
nácvik studijních dovedností (organizace času, studijní strategie)
F4. Změny v přiznaných adaptacích s ohledem na změny ve výuce
Je nutné reagovat průběžně na změny v charakteru výuky, které nelze předpokládat v době vypracování FD, např. distanční výuka pro migreniky nebo epileptiky může být spouštěčem záchvatu — opatřením může být omezení délky času před monitorem, možnost vypnout kameru, aby student mohl být dále od monitoru atd.